Operowe spełnienie marzeń Rafała Siwka w Teatrze Bolszoj
O zaśpiewaniu partii Borysa Godunowa na rosyjskiej ziemi marzy z pewnością każdy bas świata!
Rafał Siwek – polski znakomity bas – zaśpiewa 12 i 14 września na inauguracji nowego sezonu artystycznego 2018/19 w moskiewskim Teatrze Bolszoj właśnie partię tytułową, w arcydziele Modesta Musorgskiego „Borys Godunow”.
Będzie to słynna inscenizacja z roku 1948, wyreżyserowana przez Leonida Baratova. Scenografię zaprojektował Fyodor Fedorovsky, a choreografię ułożył wielki Leonid Lavrovsky. W roku 2011 przedstawienie zostało „odświeżone” przez reżysera Igora Ushakova, scenografkę Alyonę Pikalovą, kostiumolożkę Elenę Zaytsevą oraz choreografkę Ekaterinę Mironovą.
Nasz bas zadebiutował w moskiewskim teatrze, w roku 2013 partią Filipa II, w „Don Carlosie” Giuseppe Verdiego. Drugie pełnospektaklowe dzieło wykonał tam w roku 2017, śpiewając wtedy partię Księcia Galickiego w „Kniaziu Igorze” Aleksandra Borodina. Wystąpił w Teatrze Bolszoj również w wersji koncertowej opery „Pskowianka” Nikołaja Rimskiego-Korsakowa, kreując partię Iwana Groźnego.
Rafał Siwek uczył się w V Liceum Ogólnokształcącym na warszawskim Muranowie, w klasie matematyczno-fizyczno-informatycznej. Początkowo rozpoczął studia w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, jednak miłość do sztuki operowej zwyciężyła i przeniósł się do warszawskiej Akademii Muzycznej. Tam kształcił swój głos pod kierunkiem prof. Jerzego Knetiga. Uczył się również u Kałudiego Kałudowa oraz na kursach mistrzowskich u Alexandriny Milchevej i Ryszarda Karczykowskiego.
Jest laureatem trzech konkursów wokalnych: Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. S. Moniuszki w Warszawie (2001r.), International Hans Gabor Belvedere Singing Competition w Wiedniu (2001r.) oraz na Competizione dell’Opera w Dreźnie (2002r.).
Zadebiutował w roku 2000, w Operze Wrocławskiej partią Ferranda, w „Trubadurze” Giuseppe Verdiego. W 2001 roku został solistą Warszawskiej Opery Kameralnej. Natomiast w 2002 r. po raz pierwszy wystąpił na scenie warszawskiego Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w partii Gremina, w „Eugeniuszu Onieginie” Piotra Czajkowskiego. Do jednych z najważniejszych występów Rafała Siwka z pewnością można zaliczyć debiut w roku 2011 w mediolańskiej La Scali, gdzie zaśpiewał partię Sarastra w „Czarodziejskim flecie” Wolfganga Amadeusza Mozarta.
Rafał Siwek regularnie śpiewa w tak liczących się teatrach jak: Staatsoper Unter den Linden w Berlinie, Opernhaus w Zurychu, Bayerische Staatsoper w Monachium, Staatsoper w Hamburgu, Teatro Real w Madrycie, Teatr Maryjski w Sankt Petersburgu, Opera Królewska w Brukseli, Opera Izraela w Tel Avivie oraz Nowy Teatr Narodowy w Tokio.
Zachwyca również publiczność na innych prestiżowych scenach operowych świata, jak m.in. Teatro alla Scala w Mediolanie, Opera Paryska, Teatro dell’Opera di Roma, Teatro Communale w Bolonii, Deutsche Oper w Berlinie, Teatro Regio w Turynie, Teatro del Maggio Musicale we Florencji, Teatro Regio w Parmie.
Do tej pory wystąpił na tak ważnych festiwalach operowych jak: Arena di Verona, Terme di Caracalla, Torre del Lago i Savonlinna Festival.
Współpracował z tak wybitnymi dyrygentami, jak chociażby: Zubin Mehta, Lorin Maazel, Daniel Oren, Krzysztof Penderecki, Walerij Giergijew czy Roberto Abbado.
Występował z tak znanymi artystami, jak m.in. Placido Domingo, Leo Nucci, Marcelo Alvarez, José Cura, José van Dam, Juan Pons.
Uczestniczył w produkcjach takich reżyserów, jak m.in. Franco Zeffirelli, Willy Decker czy Jonathan Miller.
Żona Magdalena Andreew-Siwek jest także śpiewaczką operową. Mają troje dzieci – syn Adam brał udział jako dziecko w spektaklach Opery Narodowej w Warszawie oraz Warszawskiej Opery Kameralnej.
Partię Borysa Godunowa po raz pierwszy Rafał Siwek zaśpiewał w roku 2016 w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Podczas tamtej premiery powiedział:
„Każdy śpiewak ma taką rolę, którą chciałby zaśpiewać na scenie, o której marzy. (…) Dla basa są takie dwie role jest to Filip II w „Don Carlosie” Verdiego oraz Borys Godunow w operze Musorgskiego”.
Rafał Siwek obydwie role ma już w swoim dorobku, jednak teraz przyszło mu zaśpiewać tę partię w kraju, z którego pochodzi kompozytor. To wielka trudność i ogromne wyzwanie, szczególnie mierząc się z niezwykle wymagającą moskiewską publicznością i jej pamięcią o wielkich basach wykonujących tę rolę na scenie Teatru Bolszoj, jak chociażby: Nikołaj Giaurow, Ivan Pietrov, Yevgeny Nesterenko, Jerome Hines, czy Ferrucio Furlanetto.
Rafał Siwek jednak niczym nie ustępuje swoim wybitnym poprzednikom, co udowodnił już wielokrotnie. Życzę naszemu basowi, aby i tym razem odniósł wielki sukces w tej najważniejszej basowej partii, w całej operowej literaturze rosyjskiej!
Toi, toi, toi…
©Oskar Świtała
Zapowiedź dostępna również na e-teatr.pl
Oto subiektywne zestawienie największych basów, wykonujących partię Borysa Godunowa w Teatrze Bolszoj.
Może ktoś w komentarzu doda swoich ulubionych? – Niekoniecznie Rosjan…
Zacznę jednak od pięknej wypowiedzi Rafała Siwka:
BERNARD ŁADYSZ jest do dzisiaj nie dościgninym polskim Borysem Godunowem !!!!!!!!!!!
Osobiście pójdę dalej… dla mnie największym! Polecam ostatnio wydaną płytę „Wielkie interpretacje” – Bernarda Ładysza, gdzie znajdziemy 3CD z największymi kreacjami operowymi, najpiękniejszymi polskimi kolędami, pieśniami dla matki, romansami, piosenkami oraz popularnymi pieśniami!