Allan Rzepka
Allan Rzepka – ur. 1940 w Krakowie –
polski malarz współczesny, scenograf teatralny, profesor zwyczajny ASP w Krakowie.
Studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, na Wydziale Malarstwa u prof. Czesława Rzepińskiego oraz na Wydziale Scenografii u prof. Andrzeja Stopki. Dyplom uzyskał w 1963 roku. Od początku swej drogi artystycznej uprawia równocześnie malarstwo sztalugowe, grafikę i scenografię. Obecnie jest profesorem zwyczajnym ASP.
Miał około 96 wystaw indywidualnych, brał udział w 160 ekspozycjach zbiorowych.
Prace Allana Rzepki znajdują się m.in.: w zbiorach Wawelu, Collegium Maius, Muzeum Narodowego w Krakowie, Ministerstwa Kultury, oo. Karmelitów, Zbiorach TPSP w Krakowie, oraz w muzeach w Bytomiu, Gdańsku, Wrocławiu, Olsztynie, Zamościu, Rzeszowie i kolekcjach prywatnych w kraju, a także w Niemczech, Austrii, Anglii, Francji, Włoszech, Szwajcarii, Szwecji, Holandii, Hiszpanii, Kanadzie. USA, Australii i Wybrzeżu Kości Słoniowej.
Stworzył także scenografie teatralne m.in. do spektakli operowych „Borys Godunow” Modesta Musorgskiego oraz „Carmen” Georga Bizeta w reżyserii Wiesława Ochmana i choreografii Jarosława Świtały.
Maluje głównie w cyklach obejmujących od kilku do kilkunastu obrazów – przykładowe tytuły to „Kramy”, „Manekiny”, „Strachy i straszydła”, „Podszepty”, „Artefakty”, „Maskarady”, „Partytury”, „Jedyne wyjście”, „Ze szkicownika”, „Pan Cogito”, „Mroki”, „Tęsknoty”, „Trofea na koniec wieku”, „Powidoki wieku męskiego”, „Znaki czasu”, „Areny i papierowe ptaki”. Znakiem charakterystycznym dzieł Allana Rzepki jest umieszczanie swoich ukrytych wizerunków w obrazach.
Dzieła artysty w Galerii Sympatyków Sztuki: